Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “God ervaren”

Hoe de zaadjes vallen op de bodem van ons hart...
overweging_preek - zondag, 16 juli 2023
Zondag 16 juli werden in een feestelijke Eucharistieviering in de kathedraal de nieuwe koorleden geïnstalleerd, terwijl de leerlingen van groep acht die de koorschool gaan verlaten om naar de middelbare school te gaan, hun gouden speld kregen.



in geboorteplaats Munstergeleen
overweging_preek - zondag, 5 januari 2020
Zondag 5 januari was het niet alleen het hoogfeest van de Openbaring des Heren, in Munstergeleen werd bovendien de heilige pater passionist Karel Houben gevierd, die daar geboren is. Na de Pontificale heilige Mis met concelebratie was er een lichtprocessie naar de pater Karelkapel.



En reflectie op de misbruiktop
overweging_preek - zondag, 24 februari 2019
Zondag 24 februari was ik voor de Mis in de kathedraal. De eerste lezing (1 Sam. 26) en het evangelie (Lc. 6, 27-38) gingen over barmhartigheid, niet oordelen en vergevingsgezindheid. Tegen de achtergrond van de misbruiktop in Rome klonken die woorden misschien wel wat te gemakkelijk... Een homilie en een reflectie. Dit artikel is aangevuld op dinsdag 26 februari



Jongeren vertellen in kathedraal over WJD-ervaring in Panama
overweging_preek - zondag, 10 februari 2019
Zondag 10 februari was ik in de kathedraal. Het evangelie was Lc. 5, 1-11, waarin Jezus Simon Petrus uitnodigt om naar het diepe te varen. Na de Mis vertelden twee jongeren over hun ervaringen tijdens de Wereldjongerendagen in Panama.



Laatste dag van deze aflevering van de besturencursus
artikel_parochie - zaterdag, 24 november 2018
Op zaterdag 24 november vond alweer de laatste bijeenkomst plaats van de cursus ‘Professioneel beheer en bestuur in de Kerk’. Dit keer lag het accent op ‘Bouwen aan de toekomst’.Want dat is de grote vraag: we hebben de mond vol van ‘missionaire kerk’ maar hoe kan onze lokale kerkgemeenschap nu feitelijk, concreet missionair worden en uitstraling krijgen?



De Geest van God maakt een nieuw begin
overweging_preek - zondag, 20 mei 2018
Op Pinksteren heb ik de heilige Mis in de kathedraal gevierd. Er waren veel mensen en het voltallige kathedrale koor zong een prachtige Mis van Mozart. Het was alles bijeen een feest!.



Twee kruisen in Haarlemmerliede ingewijd
overweging_preek - zondag, 8 april 2018
Op zondag 8 april, zondag van de barmhartigheid, was ik in de St. Jacobuskerk van Haarlemmerliede, waar een nieuw kruis op de absis is geplaatst en een kruis van de Tichelkerk in de tuin voor de pastorie. Theo Kors werd aan het eind van de heilige Mis pauselijk onderscheiden.



TV Mis uit de kathedraal
overweging_preek - zondag, 28 mei 2017
De TV-Mis kwam op zondag 28 mei uit de kathedrale basiliek van Sint Bavo. Het is de zondag waarop we gedenken dat de apostelen biddend hebben gewacht op de komst van de heilige Geest. Ook voor alle christenen is dit een tijd van gebed, bijvoorbeeld door het gebed van de Pinksternoveen te bidden dat U onderaan dit bericht vindt.



Christus Koning C
overweging_preek - zondag, 20 november 2016
In de kathedrale basiliek van Sint Bavo in Haarlem werd het feest van Christus Koning feestelijk gevierd. Het was dubbel feest: het Muziekinstituut vierde het 70-jarig bestaan, de Koorschool bestond 65 jaar.



...vrede....vreugde....moed....dankbaarheid...
overweging_preek - zondag, 5 mei 2013
De eerste zondag van de meimaand, bevrijdingsdag was ik in de Sint Christophorusparochie in Schagen waar ik met pastoor deken Eduard Moltzer de heilige Mis heb gevierd met de parochiegemeenschap van Schagen. De catechiste mw. Monica Wildeboer van Rossum assisteerde als lector, de diaken P. Steur moest het na een heup operatie nog wat rustig aandoen en zong mee met het herenkoor dat de Gregoriaanse zang zeer verzorgd uitvoerde.



Rust en reflectie in Heiloo
overweging_preek - zondag, 22 juli 2012
Het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood ziet er prachtig uit. Vrijwilligers hebben de kruiswegstaties opgeknapt, de paden zijn netjes gemaakt, het hele park ziet eruit om door een ringetje te halen en onlangs zijn ook de banken bij de twaalfde statie van de kruisweg helemaal opgeknapt. Een vrijwilliger vertrouwde me toe dat er 30 liter van een bekend merk verf in was gaan zitten.



Tweede zondag van de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 4 maart 2012
Deze zondag heb ik de heilige Eucharistie gevierd in de Sint Urbanuskerk in Nes aan de Amstel (op de foto: het beeld van de heilige Urbanus in deze kerk). Het evangelie was dat van de gedaante­verandering van Jezus (Mt. 9,2-10), de eerste lezing verhaalde over het offer van Abraham (Gen 22), in de tweede lezing riep de apostel Paulus op tot vertrouwen: "Indien God vóór ons is, wie zal dan tegen ons zijn?" (Rom. 8, 31b-34). Hieronder volgt de homilie.



overweging_bezinning - woensdag, 29 februari 2012
Mensen worden in de bijbel nogal eens gevraagd om weg te trekken. Abraham tot wie God zei: "Trek weg uit je land" en het Joodse volk dat onder leiding van Mozes wegtrok uit Egypte, zijn prototypen van dit "wegtrekken". Natuurlijk kost het moeite en pijn, maar dan gaandeweg gebeuren er wonderen. Dat gebeurt nog steeds.